
Bolj kot kdaj koli prej je pomembno, da poznamo svoje pravice v policijskih postopkih. Policijsko nasilje je bilo pomemben vidik leta 2020 – od surovega umora Georgea Floyda v ZDA do nasilnih ukrepov na protestih v Belorusiji, Hongkongu in Nigeriji.
Pandemija koronavirusne bolezni poganja tudi zlorabe pooblastil po vsem svetu. Amnesty International v svojem novem poročilu dokumentira, da imajo organi pregona pogosto preveč pomembno vlogo pri tem, kar je v bistvu vprašanje javnega zdravja.
Pandemija policije ne razbremeni obveznosti spoštovanja človekovih pravic niti njihove glavne dolžnosti služiti in ščititi prebivalstva. Čeprav so omejitve nekaterih človekovih pravic med pandemijo začasno upravičene, morajo imeti ustrezno pravno podlago, biti nujne in sorazmerne in imeti legitimen cilj, kot je varovanje javnega zdravja.
V številnih državah je policija zlorabila svoja pooblastila – izvajala množične aretacije, pretepla ali streljala ljudi zaradi kršitev omejitev za zaščito javnega zdravja. Prepogosto je uporabila silo proti mirnim protestnikom. Številne vlade so pandemijo uporabile kot pretvezo za represijo. Aretacije in pridržanja novinarjev, aktivistov in zdravstvenih delavcev so sledile delitvi informacij ali kritiziranju ukrepov zoper covid-19.
Raziskave Amnesty International kažejo, da je preveč organov pregona prestopilo mejo – na primer z uporabo smrtonosne sile, kadar ni neposredne grožnje smrti ali resne poškodbe, ali s splošnimi prepovedmi javnih zbiranj.
Novo poročilo Amnesty International, na omejevanje svobode mirnega zbiranja opozarjali tudi v Sloveniji
V novem poročilu z naslovom COVID-19 Crackdowns: Police Abuse and the Global Pandemic je Amnesty v 60 državah zabeležila primere, ko je policija (organi, ki nadzirajo spoštovanje zakonov) zagrešila zlorabe človekovih pravic v imenu spopadanja z virusom. Med drugim so bili ljudje ubiti ali huje ranjeni za kršenje omejitev ali ker so protestirali proti razmeram v pridržanju.
V slovenski Amnesty smo letos večkrat izrazili skrb glede nadzorovanja demonstracij (kliknite tukaj za cel nabor naših stališč), med drugim smo 24. junija 2020 objavili stališče, da je svoboda mirnega zbiranja v Sloveniji omejena (kliknite tukaj za več).
In kakšen je pravi način obvladovanja pandemije?
V nadaljevanju hiter vodič, ki temelji na mednarodnih standardih človekovih pravic.
Policija bi morala:
- prisilo pri uveljavljanju predpisov, povezanih s koronavirusno boleznijo, uporabljati zadržano;
- pri vseh intervencijah dati prednost zmanjševanju napetosti, mediaciji in pogajanjem;
- vedno zagotoviti, da je njen odziv legitimen, potreben in sorazmeren ter da ne prispeva k širjenju virusa;
- poskrbeti, da posredovanja ne posegajo v človekove pravice bolj, kot je potrebno, in ne povzročajo večje škode od tiste, ki jo želijo preprečiti;
- zagotoviti, da lahko novinarji, blogerji, zagovorniki človekovih pravic in politični aktivisti opravljajo svoje dejavnosti brez vmešavanja;
- izogibati se uporabi sile, zlasti sile, ki bi lahko povzročila poškodbe;
- olajšati in zagotavljati uveljavljanje pravice do mirnega zbiranja;
- če pride do razširjenega nasilja na javnih zborovanjih, naj policija uporabi kemične dražilne snovi, kot je solzivec, le na širokem območju in v skrajnem primeru – in le, če nasilja ni mogoče odpraviti s ciljanimi ukrepi na nasilne posameznike;
- kolikor je mogoče, uporabiti aretacije in pridržanja le kot skrajno možnost – to bo zmanjšalo tveganja za okužbe;
- če sta aretacija ali pridržanje neizogibni, sprejeti vse razpoložljive ukrepe za preprečevanje okužbe v teh primerih.
Policija ne bi smela:
- diskriminirati;
- izvajati predpisov, povezanih s koronavirusno boleznijo, v zvezi z ljudmi, ki jih ne morejo izvršiti (npr. ljudem brez doma, ki se ne morejo izolirati);
- uporabljati ponižujočih ukrepov za uveljavljanje predpisov, povezanih s koronavirusno boleznijo;
- uporabljati policijskih pooblastil za zatiranje pravice do svobode izražanja;
- izvrševati prisilnih deložacij;
- izvrševati nezakonitih izgonov beguncev in delavcev migrantov;
- uporabljati sile proti posameznikom, ki kršijo koronavirusne predpise, ker morajo zadovoljiti svoje osnovne potrebe (npr. iskanje hrane, zdravil, medicinske pomoči);
- uporabljati sile, ki bi lahko povzročila škodo, samo za uveljavitev predpisov glede koronavirusne bolezni – to je kontraproduktivno in nesorazmerno;
- uporabljati strelnega orožja za uveljavljanje predpisov, povezanih s koronavirusno boleznijo;
- uporabljati zaščitnih pokrival (spit hoods) kot sredstva za zaščito pred covidom-19: ne delujejo in lahko povzročijo resno škodo;
- uvajati splošnih prepovedi javnih zbiranj in shodov;
- prisilno razpršiti mirnih zborovanj, vključno z izgovorom izvrševanja predpisov glede koronavirusne bolezni;
- zadrževati ljudi v prenatrpanih prostorih za pridržanje ali v drugih okoliščinah, ki bi lahko širile okužbo.
Najpomembneje je: največja dolžnost državnih organov, vključno s policijo, je spoštovati in varovati pravico do življenja.
Za več informacij glejte podrobne smernice Amnesty International o uporabi sile s strani organov pregona (kliknite, v angleščini). Tukaj kliknite za krajši povzetek v slovenščini.
