V Amnesty International Slovenije (AIS) smo politike lokalnih skupnosti in države glede vprašanja obstoja nelegalnih romskih naselij zaskrbljeni. Predvsem gre za ukrepe inšpekcijskih organov, ki izdajajo odločbe o rušenju nelegalnih objektov kot tudi z vlaganjem kazenskih ovadb kaznivega dejanja Protipravnega zavzetja nepremičnine, po členu 338 KZ-1. Pri takšnih ukrepih pristojnih inštitucij se po mnenju AI ne upošteva celostne problematike romskih naselij in človekovih pravic, ki imajo državljani neposredno na podlagi Ustave RS.
Skrbijo nas tudi izrečeni ukrepi gradbenega inšpektorja, ki na podlagi določbe 152. člena Zakona o graditvi objektov (ZGO-1) izdaja odločbe o rušenju nelegalnih objektov v romskih naseljih. Njihovo protiustavnost so začele priznavati tudi določene inštitucije v državi. Prav tako to izhaja iz spremembe nekaterih pravnih predpisov, kar pojasnjujemo v nadaljevanju.
Z novelo ZGO-1E, ki je začela veljati 14.12.2013, je bil dodan nov 156. a člen zakona, ki sedaj omogoča odlog izvršbe inšpekcijskih ukrepov pri nelegalnih gradnjah, v kolikor inšpekcijski zavezanec izkaže, da gre za stanovanjsko stavbo, v kateri vsaj od začetka inšpekcijskega postopka dejansko in neprekinjeno prebiva inšpekcijski zavezanec ali druge osebe in nimajo v lasti in posesti drugega primernega stanovanja po merilih, ki jih določa 10. člen Stanovanjskega zakona. Takšen odlog izvršbe inšpekcijskih ukrepov se lahko odloži le enkrat in največ za eno leto. Predmetna določba v določeni meri tudi vsebinsko napotuje na pravico vsakega posameznika do stanovanja ter omejuje togost državnih predpisov.
Z vidika ustavnosti določbe 152. člena ZGO-1 in z njimi povezanimi ukrepi gradbenega inšpektorata po rušenju objektov v romskih naseljih je pomembna odločba Upravnega sodišča RS, opr. št. I U 82/2014 z dne 6.3.2014, kjer je naslovno sodišče prekinilo postopek odločanja o tožbi zoper odločbo Inšpektorata RS za promet, energetiko in prostor, kjer je bil prebivalcu romskega naselja Dobruška vas izrečen inšpekcijski ukrep po določbi 152. člena ZGO-1, zaradi nelegalne gradnje v Dobruški vasi. Sodišče pri tem ocenjuje, da v primeru romskih naselij ukrepi nelegalne gradnje ne upoštevajo posebnih okoliščin, povezanih z nastankom nelegalnih romskih naselij in objektov in da ukrepi gradbenega inšpektorata po rušenju objektov v romskih naseljih pomenijo kršitev načel pravne države iz 2. člena Ustave RS. Iz navedenih razlogov Upravno sodišče RS predlaga, naj Ustavno sodišče RS ugotovi, da je 152. člen ZGO-1 v primeru romskih naselij v neskladju z Ustavo RS in hkrati predlaga, da se začeti inšpekcijski postopki zaradi nelegalnih gradenj v obstoječih nelegalnih romskih naseljih ustavijo in da se novi postopki ne smejo začeti.
Pri obravnavani problematiki je po oceni AIS neposredno kršen tudi 8. člen Evropske konvencije o človekovih pravicah, ki se nanaša na pravico vsakogar do spoštovanja njegovega doma (primer ESČP Yordanova in drugi proti Bolgariji, št. 25446/06 z dne 24.4.2012).
AIS poziva pristojne inštitucije na državni in lokalni ravni, da se glede na vloženo zahtevo za oceno ustavnosti 152. člena ZGO-1 vzdržijo izdajanja novih odločb o izreku inšpekcijskih ukrepov, zaradi nelegalne gradnje v romskih naseljih, do odločitve Ustavnega sodišča RS o tem vprašanju. Hkrati AIS poziva pristojne inštitucije, da sistemsko uredijo vprašanje nelegalnih gradenj v romskih naseljih, kjer upoštevajo problematiko nastanka romskih naselij.