Deset let po tem, ko je EU sprožila prekrškovni postopek zoper Slovaško zaradi kršitve direktive EU o rasni enakosti, so romski otroci še vedno žrtve rasne diskriminacije v šolah. V današnjem skupnem poročilu Amnesty International Slovaške in Evropski center za pravice Romov (ERRC) ostro obsojata krepitev vse večjih in razširjenih rasnih razlikovanj v izobraževanju ter pozivata slovaško vlado, naj sprejme nujne in sistematične ukrepe za odpravo segregacije v šolah.
V poročilu Separate & Unequal: School Segregation Persists for Roma in Slovakia organizaciji ocenjujeta zakonodajne in politične odzive po tem, ko je Evropska komisija aprila 2023 Slovaško naznanila Sodišču Evropske unije. Njun sklep je, da ukrepi niso zadostni za odpravo sistemskih praks segregacije. Zakonodajne reforme, vključno s spremembami zakona o šolstvu, niso v zadostni meri izvršljive in jasne, da bi odpravile zakoreninjene razlike.
Kljub temu, da mineva že 10 let, odkar je Evropska komisija sprožila prvi postopek za ugotavljanje kršitev zoper Slovaško, spremembe v smeri manjšanja segregacije niso opazne.
Michal Zalesak, pravni svetovalec ERRC
»Glavni razlog je v tem, da je slovaška vlada več let zanikala sistemskost problema. Ker je želja sedanjega ministra, da nadaljuje z izkoreninjanjem segregacije, pozitivna, nas skrbi, da novo sprejete zakonske spremembe niso dovolj učinkovite, da bi prinesle spremembe.«
»Naše raziskave jasno kažejo, da ne gre za naključno neenakost. Iz leta v leto smo priča postopnemu poskusu uvajanja dvo-nivojskega izobraževalnega sistema – enega za otroke, rojene s polno pravico do izobraževanja, drugega pa za tiste, ki so že od rojstva obremenjeni s segregacijo in slabo izobrazbo,« je dejal Rado Sloboda, direktor Amnesty International Slovaške.
Te vsesplošne segregacije ne bo mogoče odpraviti s polovičnimi ukrepi, simboličnimi reformami ali začetnimi projekti. Potrebna je popolna in temeljita reforma, ciljno usmerjene naložbe in mehanizmi, ki zagotavljajo resnično odgovornost.
V primerjavi z nesegregiranimi šolami so še vedno prisotne velike razlike v izobraževalnih rezultatih, vključno z bistveno večjim številom ponavljanj razredov, s slabšimi rezultati standardiziranih testov in z višjo stopnjo osipa. Tako imenovanim “romskim šolam” neprimerno pogosteje manjka sredstev in osnovnih pogojev za učinkovito in vključujoče izobraževalno okolje, denimo telovadnic in otroških igrišč. Poročilo je tudi potrdilo, da ima dvoizmensko šolanje negative vpliv, saj uvaja sistem, ki je skoraj popolnoma namenjen romskim otrokom. S tem se še naprej omejuje njihov dostop do kakovostne izobrazbe. Istočasno pa se javno financiranje in zagotavljanje orodij šolam, ki nadaljujejo s segregacijo in izključevanjem, nadaljuje.
Kljub sodbam in ponavljajočim se priporočilom evropskih in mednarodnih institucij za človekove pravice, segregacija vztraja, saj gre za globoko ukoreninjen problem slovaškega izobraževalnega sistema. Celo desetletje je minilo od aprila 2015, ko je Komisija EU zoper Slovaško prvič sprožila postopek zaradi kršitve prava EU o rasni enakosti, ki “strogo prepovedujejo” diskriminacijo na podlagi etnične pripadnosti,
V aprilu 2023 se je Komisija EU odločila, da je Slovaško naznanila Sodšču EU zaradi “neučinkovitega reševanja problema etnične segregacije romskih otrok v šolah”. V prijavi je navedeno, da se je stopnja segregacije celo povečala po letu 2016, pa tudi da je Slovaška članica EU z najvišjo stopnjo romske segregacije v izobraževalnem sistemu.
Desetletje po poročilu EU o kršitvah se potrjuje, da slovaški izobraževalni sistem romskim otrokom še naprej onemogoča dostop do kakovostnega izobraževanja. Novo poročilo razkriva, kako segregacijo podpirajo neustrezen nadzor, infrastrukturne in akademske neenakosti ter diskriminatorne prakse. Poročilo poudarja, da mora Komisija EU še naprej pozorno spremljati delovanje Slovaške v skladu z direktivo o rasni enakosti in po potrebi sprejeti učinkovite ukrepe.
Na nacionalni ravni poziva poročilo k temeljnim, sistemskim reformam, ki sežejo onkraj simboličnih pravil. Potrebni so nadzor, dodeljevanje ciljno usmerjenih sredstev in izrecna politična zavezanost slovaških organov da končajo rasno segregacijo.
Ločeno nikoli ne bo enako. Slovaška mora ukrepati zdaj, da konča s hudimi kršitvami temeljnih človekovih pravic, ki romskim otrokom ne le odrekajo možnosti za uspeh, temveč tudi prihodnje generacije zapirajo v revščino in socialno izključenost.